ERASMUS + UPOWSZECHNIENIE PROJEKTU

Niedługo po zakończeniu roku szkolnego grupa nauczycielek z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Słotwinie wyruszyła do Hiszpanii w ramach realizacji programu Erasmus + – „Rozwój kadry Zespołu Szkolno – Przedszkolnego na miarę współczesnej Europy”. Zgodnie z założeniami projektu naszym punktem docelowym była Granada – miasto w Andaluzji,

w południowej Hiszpanii. Podróż rozpoczęliśmy 29 czerwca wylatując z Krakowa do Malagi, w której wylądowaliśmy o 14.20. Następnie autokarem udaliśmy się do Granady, gdzie zostaliśmy zakwaterowani. Po dopełnieniu formalności, spotkałyśmy się z przedstawicielem organizacji przyjmującej panią Anną Łuszcz, która zapoznała nas z programem szkolenia, jak również oprowadziła po mieście.

W niedzielę korzystając z okazji i wolnego dnia poznawałyśmy zabytki miasta, zapoznając się z bogactwem kulturowym Andaluzji. W tym celu pojechałyśmy miejskim autobusem do Salobrenio, uroczego miasteczka na wybrzeżu z piękną plażą, ciepłą morską wodą i widokiem na góry.

W poniedziałkowy poranek pełne zapału i obaw przestąpiłyśmy progi siedziby Uniwersal Mobility. Zostałyśmy ciepło i serdecznie przywitane przez naszą trenerkę. Zapoznałyśmy się z drugą grupą nauczycieli z Lubaczowa. Czas spędzony w siedzibie podzielony był pomiędzy zajęcia (od godz. 9.00 do 15.00) i wizyty kulturowo-językowe.

W trakcie pierwszego dnia poznawaliśmy się jako grupa, omawialiśmy Cykl Kolba, Krzywą Zapominania Ebbinghausa, Model Dynamicznej Nauki K. Vopela i możliwości wykorzystania tej wiedzy w  nauczaniu na co dzień.  Braliśmy udział w zabawach i ćwiczeniach, mających na celu praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy.

Po południu udaliśmy się na wycieczkę do uroczego miasteczka Frigiliana, a następnie pojechaliśmy zwiedzić jaskinię Nerja, która jest jedną z głównych przyrodniczych atrakcji turystycznych Hiszpanii. Znajduje się tutaj największy stalaktyt na świecie. Monumentalny naciek jaskiniowy ma 32 metry wysokości i jako najwyższy na świecie jest wpisany do księgi rekordów Guinnessa. Stalaktyt jest zrośnięty ze stalagmitem z dna jaskini, zatem tworzy stalagnat. Ponadto w jaskini regularnie odbywają się koncerty muzyczne.

Kolejny dzień w Granadzie upłynął nam na udziale w zajęciach warsztatowych, na których omawialiśmy proces grupowy i etapy jego tworzenia. Dzięki tym zajęciom stworzyliśmy hasło, które przyświecało naszym spotkaniom, i które jest naszym hasłem przewodnim – „Razem możemy więcej”. Przedstawialiśmy i omawialiśmy role grupowe oraz typy osobowe: lider, kamikadze, błazen. Osadzaliśmy ich w przestrzeni grup: klasowej, szkolnej, pracowniczej. Rozmawialiśmy na temat roli, jaką przybiera każdy z nas, po to by wiedzieć jakie role przybierają nasi uczniowie.

Po skończonych zajęciach udaliśmy się na lunch, na którym, jak co dzień, serwowano dania kuchni hiszpańskiej, dzięki czemu poznawałyśmy smaki Andaluzji. Po lunchu udałyśmy się miejskim transportem do Alhambry warownego zespołu pałacowego zbudowanego w XIII w. i należącego do dynastii Nasrydów. Alhambra była twierdzą mauretańskich kalifów a wraz z położonymi obok ogrodami w letniej rezydencji arabskich władców Generalife oraz dzielnicą Albaicín jest wpisana na listę światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Spacerując mogłyśmy zanurzyć się w historię tego uroczego miejsca, będącego na styku dwóch kultur europejskiej i arabskiej oraz dwóch religii chrześcijańskiej i muzułmańskiej.

Trzeci dzień szkolenia upłynął nam pod znakiem poznania typologii osobowości ucznia i nauczyciela. Poprzez rozwiązywanie testów odkrywałyśmy nasze typy osobowości oraz omawialiśmy, jak komunikować się z poszczególnymi typami pozostając sobą. A zatem kolory  niebieski, czerwony, żółty i zielony nie są dla nas zagadkami. A i naszych uczniów możemy łatwo rozszyfrować.

Po zajęciach udałyśmy się na lunch, by po nim wybrać się na spacer urokliwymi uliczkami Granady, odkrywających swoje tajemnice po zmroku, kiedy upał mieszkańcom i turystom nie daje się już tak we znaki. Niewątpliwą atrakcją miasta jest wspaniała renesansowo-barokowej katedra, mimo swoich wielkich rozmiarów (115 na 67 metrów) ukryta nieco w gęstej zabudowie centrum. Wielkie wrażenie robi jej główna kaplica zwana królewską – Capilla Real, w której znajdują się marmurowe grobowce oraz krypta z sarkofagami zawierającymi szczątki monarchów: Ferdynanda II Aragońskiego, Izabeli Katolickiej w Polsce  mówi się na nią Kastylijska (za ich panowania doszło do wcielenia ziem Królestwa Grenady przez chrześcijańską Kastylię) oraz ich córki królowej Joanny Szalonej i jej męża Filipa I). Niedaleko katedry znajduje się inny arcyciekawy kościół wraz z przyległym szpitalem Iglesiay Hospital de San Juan de Dios. Wewnątrz tej niewielkiej barokowej świątyni w zdumienie wprawia przepych zdobionej marmurami kaplicy z obficie złoconymi elementami ołtarza głównego. Inną wspaniałą budowlą sakralną reprezentującą barok jest oddalony nieco od centrum miasta klasztor kartuzów La Cartuj, Oprócz budowli sakralnych warto wybrać się na targ i do małych urokliwych sklepików, których w Granadzie jest co niemiara.

Czwarty dzień pobytu to kolejna porcja zajęć warsztatowych dotycząca niekonwencjonalnych metod nauczania, charakterystyki aktywnych metod oraz wykorzystania ekspresji uczniów. Po zajęciach i wspaniałym obiedzie udałyśmy się na wycieczkę po Sacramonte, gdzie Cyganie mieszkają w jaskiniach i gdzie narodziło się flamenco. Wspięłyśmy się również na najwyższy punkt widokowy Granady – San Miguel Alto, z widokiem na miasto wraz z okolicznymi wioskami, Alhambrą i górami Sierra Nevada.

W ostatnim dniu szkolenia zajęliśmy się Lodołamaczami, metodami podnoszącymi poziom energii oraz sposobami na oryginalne podsumowania. Te zajęcia upłynęły nam na świadomości, że ciężko będzie nam rozstać się z gościnną Hiszpanią i naszymi nowymi przyjaciółmi. Po zajęciach udaliśmy się na pożegnalny obiad, po którym otrzymaliśmy certyfikaty potwierdzające udział w szkoleniu. Po kolacji udałyśmy się w drogę na lotnisko w Maladze, by w sobotę wylądować w Krakowie, kończąc tym samym naszą przygodę z Hiszpanią.

Pobyt w Granadzie dostarczył nam wiele nowych informacji dotyczących dynamicznego nauczania i pozwolił poznać kraj, język, obyczaje, kulturę i jedzenie naszych południowych, dalszych sąsiadów.

Dla nas nauczycieli biorących udział w tym szkoleniu była to jednocześnie możliwość poznania nowych metod nauczania oraz szansa być używać języka angielskiego, który jest językiem projektu, w sytuacjach formalnych i nieformalnych.


Zapraszamy do zapoznania się ze scenariuszami zajęć, które powstały po zakończonym szkoleniu metodycznym w Hiszpanii.

Scenariusz 1
Scenariusz 2
Scenariusz 3
Scenariusz 4
Scenariusz 5
Scenariusz 6


Zachęcamy również do odwiedzenia stron edukacyjnych: